Album 2022

Album 2022 winter- en zomerprogramma
Ook dit jaar wandelen, fietsen we heel wat af. Ook museumbezoek hoort bij het winterprogramma. Onze onbezoldigde, zelfbenoemde ‘huisfotograaf’Juliette verzorgt de foto’s. Hieronder een impressiehandel onze activiteiten.

2022-11-16 Afsluiting van het jaar. Etentje in Amsterdams restaurant

2022-09-11 Rondje Arnhem

2022-07-02 Rondje Hilversum
Het was een mooie fietsdag gisteren rondom Hilversum en iets daar buiten. Een paar opvallende zaken: een beetje tegen onze gewoonte in was iedereen om uiterlijk 2 min voor half elf present. Na een korte kennismaking met Monique, vertrokken we nu echt een keer om half 11. Zoals Heike terecht opmerkte mag dat in de Zoza annalen een extra vermelding krijgen. We reden al snel het bos (Spanderswoud in en de hei op. Het valt mij eigenlijk elke keer weer op hoe dicht de heide gebieden bij het centrum van Hilversum liggen. Daarna langs de Loosdrechtse plassen, jammer van het autoverkeer hier. Door naar Tienhoven, waar een paar uur later, las ik op Teletekst, een naar criminaliteit ruikend voorval plaats vond. We waren dus net op tijd weer weg!
Lunchen deden we op een bijzondere plek: vliegveld Hilversum. Aanvankelijk wilden we bij knooppunt nr 49 lunchen, maar dat bleek geen prettige accomodatie. Daarom zijn we doorgefietst van knooppunt 29 naar 30. Na de lunch zijn we door het bos via de Noodweg naar knooppunt 99 gefietst alwaar we we de route weer hebben opgepakt.
De lunch op het vliegveld Hilversum was voor mij (Ronnie) jeugdsentiment. Eind middelbare schooltijd had ik een docent met een vliegbrevet. Hij moest jaarlijks vlieguren maken om dat brevet te behouden. Om zijn kosten te drukken nam hij af en toe drie leerlingen mee. Ik was één van hen. We vlogen van Hilversum naar Deventer, en weer terug. Gisteren reden we over die hele mooie heide weer terug naar het station. Ik kijk met genoegen terug op deze dag.
Hartelijke fietsgroeten, Ronnie

2022-06-19 Fietstocht rondje Bunnik
We hadden een erg leuk ZOZA-dagje vandaag. We begonnen met ons vijven, Eric, Ronnie, Juliette, André en ondergetekende, de dag met koffie in Het Wapen van Bunnik. De route voerde ons overwegend over mooie kleine weggetjes en dijken waar het overal verbazend rustig was. Ook langs de Lek, de dijk die we vaker gefietst hebben, en waar we nu onder een zwaarbewolkte lucht wind tegen hadden, maar het uitzicht is prachtig en het bleef droog, De verrassing van de dag was Wijk bij Duurstede, een oud vestingstadje met een mooi plein (terrassen) met een molen die boven op een stadspoort was gebouwd. En met een heel bijzonder kasteel uit de 12e/15e eeuw waar op de binnenplaats een strijkje speelde.
Een volgende keer kunnen we lunchen op de binnenplaats van dat kasteel en kunnen we de twee torens beklimmen en het interieur bekijken. Verder kochten we onderweg kersen, die overheerlijk bleken. En we passeerden allerlei kaasboerderijen, maar durfden niet te vragen om ook daar te stoppen, bang de tourleader die vandaag toch al zo goedgemutst was, te overvragen. Op het eind kwamen we echter langs een bord ‘Asperges te Koop’ en bezweek ik, want het seizoen duurt nog maar vier dagen, en ik heb dit jaar nog niet echt lekkere asperges gekocht. Juliette idem. Zo gingen we apart naar huis, intussen regende het behoorlijk.
Maar, we hebben een heerlijke relaxte dag gehad, 67 km gefietst.

2022-06-04 Fietstocht Ronje Haarlem via Veermeer, Vogelmeer en Molenplas
We hebben uiteindelijk de laatste lus rond de Molenplas overgeslagen; het leek nog te gaan regenen, maar … schijn bedriegt. We hadden nogal wat tegenwind op het eerste stuk noordwaarts en soms zoveel hobbels dat bij de fiets van Juliette een aantal schroeven  zijn losgetrild. De gereedschapsetjes van Rene en Mieke kwamen goed van pas. Het zou mooi, warm weer worden, maar helaas, de zon kwam pas tevoorschijn toen we allemaal weer thuis waren; het was een mooie tocht langs vele leuke plekjes rond Haarlem. Mieke fietste voor de eerste keer na haar schouderoperatie weer mee en was blij dat zij het laatste stuk niet meer hoefde te fietsen. 52km was genoeg voor de eerste keer sinds oktober 2021.

2022-05-22 Fietstocht Rondje Alphen ad Rijn – Boskoop
We hadden prachtig weer en het was een mooie tocht door het waterrijk plassengebied rond Alphen aan den Rijn, Reeuwijk en Nieuwkoop. Rond Boskoop hadden we allerlei plantenkwekers en op de Reeuwijkse plassen hebben we pauze gehouden bij iemand die zijn eigen paling vangt en rookt, ganzen schiet en inmaakt, zelfs op wild jaagt en het vlees verwerkt. En dat allemaal verkoopt op een mooi plekje aan het water. De Meije was prachtig als altijd en we hebben Piet Potlood ook even begroet. Na de molenviergang bij Aarlanderveen waren we na een groot recreatiegebied aan de Zegerplas weer terug bij het station in Alphen. Volgens de meter van Monique, hebben we 58 km gefietst. Deze tocht zal in de toekomst zeker nog eens in de planning terugkomen!

2022-05-07 Fietstocht in de buurt van Woerden

2022-04-24 Culemborg – Bloesemtocht
Een mooie tocht, helaas met weinig bloesem. Wat is dat toch met ons? Wij maken een bloesemtocht in het bloesemseizoen en zien praktisch geen bloesem. Jammer, maar de fietstocht was zeker de moeite waard.

2022-03-27 IJmuiden – Rondleiding over De Nieuwe Zeesluis

2022-03-19 fietstocht rond Haarlem
Het was straf en koud onderweg. Goed om weer eens – in gezelschap – te fietsen, en de zon was ook van de partij. We kwamen langs het graf van Gisele en haar man D’Aiily. Ooit zijn we met Zoza tijdens museumnacht in haar huis geweest waar ze tijdens de oorlog veel (Joodse) jongens onderdak heeft geboden. Dit boek van Annet Mooij is echt een aanrader, ook voor (historische) leesclubs.

2022-03-12 Winteractiviteit met Andre en Anna naar het Drents Museum in Assen voor de tentoonstelling Viva la Frida

2022-02-27 Dorts museum, Albert Cuyp + stadswandeling

2022-02-11 Museum Volkenkunde, Leiden –  bezoek aan de Azteken:

2022-01-29 Museum Voorlinden – Picasso, Giacometti en vaste collectie
Wat waren we blij dat we weer een museum konden bezoeken. Dit keer was Museum Voorlinden onze keus. Naast Picasso en Giacometti, was er ook veel te zien van de vaste collectie van het museum. We hebben genoten. Ook een lunch en wandeling door het park van het museum hoort erbij…

2022-01-15 Winterwandeling –  van circa 12 km in de Amsterdamse waterleiding
Een geanimeerde winterwandeling. Dat smaakt naar meer. In februari en maart hebben we nog meervwandelingen gepland, naast ons andere winterprogramma. Door de onzekere coronatijden weten we immers niet of die museabezoeken door kunnen gaan. …